Analisis Perbandingan Pengalaman Pengguna pada Aplikasi Investasi dengan Menggunakan UX Curve (Studi pada Bibit dan Ajaib)

Penulis

  • Griscipta Yosefanita Universitas Brawijaya, Malang
  • Buce Trias Hanggara Universitas Brawijaya, Malang
  • Retno Indah Rokhmawati Universitas Brawijaya, Malang

DOI:

https://doi.org/10.25126/jtiik.2022976749

Abstrak

Aplikasi investasi merupakan salah satu jenis pengembangan platform digital yang dipicu oleh teknologi. Bibit dan Ajaib adalah dua platform yang mendominasi industri aplikasi investasi reksa dana di Indonesia. Dalam persaingan platform digital, penting untuk memahami performa aplikasi, salah satunya dari pengalaman pengguna. Penelitian ini membandingkan perubahan pengalaman pengguna pada aplikasi Bibit dan Ajaib. Metode UX Curve yang digunakan pada penelitian ini adalah metode yang sering dipakai untuk mendapatkan pengalaman pengguna jangka panjang. Responden dalam penelitian ini terdiri dari sepuluh orang pada kelompok Bibit dan sepuluh orang pada kelompok Ajaib. Setiap responden yang terlibat diberikan template UX Curve dengan lima perspektif: general UX, attractiveness, ease of use, utility, dan degree of usage. Penelitian ini telah menghasilkan 50 kurva dan 186 alasan dari kelompok Bibit, sedangkan dari kelompok Ajaib menghasilkan 50 kurva dan 191 alasan. Hasil analisis perbandingan dari kedua aplikasi investasi berdasarkan arah kecenderungan kurva dan alasan responden membuktikan bahwa Ajaib memberikan pengalaman pengguna yang lebih baik dibandingkan Bibit. Berdasarkan kurva general UX di awal penggunaan Ajaib memiliki persepsi yang cukup positif dari pada Bibit. Kemudian seiring berjalannya waktu Ajaib digambarkan terus mengalami peningkatan sedangkan Bibit cenderung stabil. Arah kurva improving yang paling banyak pada Bibit adalah attractiveness, sedangkan Ajaib adalah general UX dan ease of use. Adanya pergerakan arah kurva tersebut, didukung oleh alasan yang berasal dari pengalaman positif dan negatif responden. Alasan yang paling banyak disampaikan oleh responden untuk kedua aplikasi investasi tersebut adalah alasan yang terdapat pada aspek utility dari kategori pragmatis.


Abstract

Investment applications are one type of digital platform development triggered by technology. Bibit and Ajaib are the two platforms that dominate the mutual fund investing application industry in Indonesia. In a competitive digital platform, it is important to understand the application's performance, one of which is the user experience. This research compares changes in user experience on the Bibit and Ajaib apps. The UX Curve method applied in this research is a popular method for getting a long-term user experience. Respondents in this research included ten people in the Bibit group and ten people in the Ajaib group. Each respondent involved was given a UX Curve template with five perspectives: general UX, attractiveness, ease of use, utility, and degree of usage. This research has produced 50 curves and 186 reasons from the Bibit group, while the Ajaib group produced 50 curves and 191 reasons. The results of the comparative analysis of the two investment applications based on the direction of the trend curve and the respondents' reasons prove that Ajaib provides a better user experience than Bibit. Based on the general UX curve at the beginning of use, Ajaib has a fairly positive perception of Bibit. Then, over time, Ajaib is described as continuing to increase while Bibit tends to be stable. The direction of the improving curve in Bibit is attractiveness, while Ajaib is general UX and ease of use. There is a movement in the curve's direction, which is supported by reasons derived from respondents' positive and negative experiences. The reasons that most respondents conveyed for the two investment applications were the reasons contained in the utility aspect of the pragmatic category.

Downloads

Download data is not yet available.

Referensi

AFFIFATUSHOLIHAH, L. & PUTRI, S. I., 2021. Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Aplikasi Investasi Digital. Media Bina Ilmiah, 16(3), pp. 6583-6592.

AINI, Q., LUTFIANI, N. & ZAHRAN, M. S., 2021. Analisis Gamifikasi iLearning Berbasis Teknologi Blockchain. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 2(1 Juni), pp. 79-85.

ANDREA, J. A. & SUROSO, J. S., 2022. Analisis Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Aplikasi Investasi Reksadana Online pada Generasi Millenial dan Generasi Z. ITEJ (Information Technology Engineering Journals), 7(1), pp. 32-52.

ARIFIN, Y., SASTRIA, T. G. & BARLIAN, E., 2018. User experience metric for augmented reality application: a review. Procedia Computer Science, Volume 135, pp. 648-656.

DISTLER, V., LENZINI, G., LALLEMAND, C. & KOENIG, V., 2020. The framework of security-enhancing friction: How UX can help users behave more securely. New Security Paradigms Workshop 2020, 26-29 October, pp. 45-58.

FATMAWATI, A., 2022. Analisis Perbandingan Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Berinvestasi Online menggunakan Aplikasi Ajaib dan Bibit (Studi Kasus pada Generasi Milenial). [Online] Tersedia di: <https://repository.pnj.ac.id/id/eprint/2286> [Diakses 13 Oktober 2022].

FENG, L. & WEI, W., 2019. An Empirical Study on User Experience Evaluation and Identification of Critical UX Issues. Sustainability, 11(8).

HARDANI, ET AL., 2020. Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Group.

HARTSON, R. & PYLA, P. S., 2012. The UX Book: Process and Guidelines for Ensuring a Quality User Experience. USA: Elsevier.

HASSENZAHL, M., 2003. The thing and I: understanding the relationship between user and product. In: Funology: From Usability to Enjoyment. Springer, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, pp. 31-42.

HOU, L., 2020. Studying the service encounter: Addressing the passive user experience in design. [Online] Tersedia di: <https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/44784>

[Diakses 13 Oktober 2022]

.

ISO 9241-210, 2019. Ergonomics of human-system interaction — Part 210: Human-centred design for interactive systems. [Online]

Tersedia di: <https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9241:-210:ed-1:v1:en>[Diakses 30 Agustus 2021].

KARAPANOS, E., MARTENS, J. B. & HASSENZAHL, M., 2010. On The Retrospective Assessment Of Users' Experiences Over Time: Memory Or Actuality?. CHI'10 extended abstracts on human factors in computing systems, 10-15 April, pp. 4075-4080.

KUJALA, S. et al., 2011. UX Curve: A Method For Evaluating Long-term User Experience. Interacting with computers, 23(5), pp. 473-483.

KUJALA, S. et al., 2013. Guidelines How To Use The UX Curve Method. [Online] Tersedia di: <https://www.researchgate.net/publication/242019830_Guidelines_how_to_use_the_UX_Curve_method> [Diakses 8 Maret 2022].

KUJALA, S. et al., 2013. Improved Versions of UX Curve Templates. [Online] Tersedia di: <https://www.researchgate.net/publication/242019894_Improved_versions_of_UX_Curve_templates>[Diakses 30 Agustus 2021].

LARASATI, S. & PURNAMASARI, D., 2022. Comparative Quality Analysis of Mutual Fund Investment Service on Ajaib and Bibit Application. International Research Journal of Advanced Engineering and Science, 7(2), pp. 8-13.

RAHARDJA, F., CHEN, S.-C. & RAHARDJA, U., 2022. Review of Behavioral Psychology in Transition to Solar Photovoltaics for Low-Income Individuals. Sustainability, 14(3), p. 1537.

RAHARDJA, U., HARIGUNA, T. & AINI, Q., 2019. Understanding the impact of determinants in game learning acceptance: An empirical study. International Journal of Education and Practice, 7(3), pp. 136-145.

YOON, J., KIM, C. & KANG, R., 2020. Positive user experience over product usage life cycle and the influence of demographic. International Journal of Design, 14(2), pp. 85-102.

Diterbitkan

29-12-2022

Cara Mengutip

Analisis Perbandingan Pengalaman Pengguna pada Aplikasi Investasi dengan Menggunakan UX Curve (Studi pada Bibit dan Ajaib). (2022). Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 9(7), 1589-1596. https://doi.org/10.25126/jtiik.2022976749